Droša braukšana

Droša braukšana ir atkarīga no vairākām faktoriem: autovadītāja prasmēm, ceļa apstākļiem, automašīnas tehniskā stāvokļa un arī piedziņas veida. Šajā lapā aplūkosim, kā priekšpiedziņa, pakaļpiedziņa un pilnpiedziņa ietekmē braukšanas drošību.

Car on emergency lane on motorway

Priekšpiedziņa

Ar priekšpiedziņas automašīnām motors parasti atrodas priekšā un piedziņa tiek nodota uz priekšējiem riteņiem. Tas dod vairākas priekšrocības drošības ziņā:

  • Labāka vilkme uz slidenas virsmas: Motors atrodas virs riteņiem, radot lielāku spiedienu uz priekšējiem riteniem, tādējādi uzlabojot saķeri uz mitra vai apledojuša ceļa.
  • Stabilitāte pagriezienos: Priekšpiedziņa vieglāk seko stūres kustībām, samazinot pārmērīgas stūrēšanas iespējamību.
  • Vienkāršāks vadāmības profils: Pakaļējie riteņi tikai seko, nevis piedalās piedziņā, tādēļ vieglāk kontrolēt kruīza braukšanu un vieglāk koriģēt vadāmību.

Tomēr ir arī ierobežojumi: strauja paātrināšanās aukstā vai slapjā asfaltā var radīt riteņu iegriezšanos, un ļoti sportiskā braukšanā priekšpiedziņa var radīt zemsteeringu (automašīna “tiecas taisni”).

Pakaļpiedziņa

Pakaļpiedziņa nozīmē, ka motors piedod griezes momentu tikai aizmugurējiem riteņiem. Tradicionāli šo risinājumu izmanto sporta un lielāka jaudas transportlīdzekļos:

  • Labāka paātrināšana taisnā līnijā: Pakaļējie riteņi var labāk pārvaldīt strauju paātrinājumu, jo svars pāriet uz aizmuguri.
  • Dinamiskāka vadāmība: Autovadītājs var precīzāk kontrolēt spēka sadalījumu, ejot pa līkumainiem ceļiem.

Taču ziemas apstākļos un uz slapja seguma pakaļpiedziņa var būt izaicinoša: aizmugures riteņi viegli zaudē saķeri, radot pārlieku stūrēšanu (oversteer), un autovadītājam ir svarīgi prasmīgi koriģēt braukšanas trajektoriju. Tas ir bieži novērojams tādos auto kā BMW

Pilnpiedziņa

Pilnpiedziņas (AWD/4WD) sistēmas nodrošina griezes momenta sadalījumu uz visiem četriem riteņiem. Tas ir īpaši noderīgi:

  • Paaugstināta saķere uz slidenas, dubļainas vai sniegotas virsmas: Visu riteņu piedziņa nodrošina maksimālu stabilitāti un vilkmi.
  • Labāka vilkme braucot pa grants vai paugurainu apvidu: Braucot bezceļa apstākļos, mašīna mazāk iestrēgst un uztur labāku vadāmību.

Tomēr jāņem vērā augstāki uzturēšanas un degvielas patēriņa izdevumi, kā arī sarežģītāka mehāniskā konstrukcija, kas var palielināt remonta izmaksas. Pilnpiedziņa ir visdrošākais piedziņas veids dažādos apstākļos, taču autovadītājam jābūt gatavam arī slīdot pa ļoti slidenām ceļa virsmām—sistēma var uzlabot stabilitāti, bet nepadarīt neuzvaramu.


Vispārīgi drošas braukšanas padomi

  • Pārbaudiet riepu spiedienu: Pareizi pumpētas riepas nodrošina optimālu saķeri un bremzēšanas attālumu.
  • Īpaša uzmanība laikapstākļiem: Mitrs, apledojis vai sniegots ceļš prasa samazinātu ātrumu un lielāku distanci līdz priekšā braucošajam transportlīdzeklim.
  • Regulāra tehniskā apkope: Bremžu sistēma, stūres vadība un piekare ir jāuztur labā stāvoklī, lai izvairītos no negaidītām situācijām uz ceļa.
  • Atbilstoša ātruma izvēle: Vienmēr pielāgojiet ātrumu redzesloka un ceļa seguma stāvoklim.
  • Atstājiet pietiekamu bremzēšanas ceļu: Ievērojiet vismaz 2 sekunžu atstatumu labā laika apstākļos, un palieliniet to sliktos.